Stefan Szmaj
Linoryty 1916-1920
Odzyskana Wolność Ekspresji
23.03–15.05.19
Na wystawie znalazło się ponad czterdzieści wczesnych prac artysty powstałych pomiędzy 1916 a 1920 r., na które przypada okres bliskiej współpracy z artystami skupionymi wokół flagowego czasopisma polskich ekspresjonistów Zdrój i Zrzeszenia Artystów Bunt w Poznaniu. Przybliżenie twórczości Stefana Szmaja jest kolejną inicjatywą przywracającą tej grupie należyte miejsce w historii polskiej sztuki nowoczesnej oraz międzynarodowego modernizm.
Linoryty Szmaja oddają fascynację twórczością niemieckich ekspresjonistów; członków drezdeńskiego Die Brücke i monachijskiego Der Blaue Reiter. Stosowany w owych kręgach druk wypukły (drzeworyt i linoryt) pozwalał uzyskać mocne kontrasty czerni i bieli oraz operować większymi, dynamicznie ciętymi płaszczyznami, co dodawało kompozycjom ekspresji.
Ekspozycję otwierają pierwsze linoryty opublikowane na łamach periodyku i skandal obyczajowy wywołany m.in. przez jego pracę Pocałunek zaprezentowaną na I Wystawie Buntu.
Poruszana przez Szmaja tematyka nie odbiega od zainteresowań artystów Buntu i zdradzała bardziej lokalny charakter jego twórczości. Znajdziemy w niej wizerunki własne i ważnych dla artysty postaci, które bardziej niż portretami są zapisem jego emocjonalnego stosunku do przedstawianych bohaterów. A także pejzaże, w których więcej jest gorzkiej refleksji o ówczesnym świecie, niż zachwytu nad obrazowaną naturą.
Twórczy ferment tamtejszego środowiska pisarzy i plastyków oraz dramatyczne doświadczenia z frontu wschodniego, gdzie w czasie wojny polsko-bolszewickiej stacjonował jako lekarz wojskowy, miały znaczący wpływ na osiągnięcie przez Szmaja dojrzałości artystycznej i wypracowanie spójnych środków wyrazu. Okres ten kończy się wraz z rozluźnieniem relacji w ramach grupy Bunt, ślubem artysty z Marią Ireną Hoffman i wyjazdem małżonków do Gniezna w 1924 roku.
Szmaj nie bał się poruszać tematów trudnych, czy gorszących, sięgał także po motywy religijne. Jego twórczość, podobnie jak pozostałych poznańskich ekspresjonistów, jest wyrazem walki o nowocześnie rozumianą wolność osobistą, artystyczną i polityczną tuż przed i w latach po odzyskaniu przez Polskę niepodległości.
Prace
Status | Tytuł | Rok | Technika | Wymiary | |
---|---|---|---|---|---|
Loading… | Pocałunek | linoryt/papier | 17.4 × 15.7 cm | ||
Loading… | Autoportret | 1916 | Linoryt, papier | 16,9 × 13,8 cm | |
Loading… | Autoportret | 1916 | matryca linorytnicza | 16,9 × 13,3 cm | |
Loading… | Autoportret III | 1919 | matryca linorytnicza | 15,1 × 10,2 cm | |
Loading… | Autoportret III | 1919 | Linoryt, papier | 15,2 × 20,3 cm | |
Loading… | Portret Artura Swinarskiego | 1920 | linoryt, papier | 22,5 × 15,4 cm | |
Loading… | Portret Artura Swinarskiego | 1920 | rysunek: pióro, tusz, kalka techniczna | 22,8 × 15,3 cm | |
Loading… | Portret Artura Swinarskiego | 1920 | matryca linorytnicza | 22,1 × 15,7 cm | |
Loading… | Portret Stanisława Przybyszewskiego | 1920 | Drawing: pen, ink, carbon paper | 16 × 11,7 cm | |
Loading… | Święty Sebastian 1917 | 1920 | Linoryt, papier | 18,5 × 13,3 cm | |
Loading… | Święty Sebastian | 1917 | Matryca linorytnicza | 18,7 × 13,4 cm | |
Loading… | Modlitwa do słońca/Profil | 1917 | Linoryt, papier | 25,1 × 18,3 cm | |
Loading… | Modlitwa do słońca/Profil | 1917 | Matryca linorytnicza | 25,4 × 18,2 cm | |
Loading… | Modlitwa do słońca/Profil | 1917 | Rysunek: kredka niebieska, kalka techniczna | 24,9 × 20,7 cm | |
Loading… | Topole I | 1917 | Matryca linorytnicza | 20,2 × 15,6 cm | |
Loading… | Topole I | 1917 | Rysunek: pióro, tusz niebieski, kalka techniczna | 19,9 × 15,3 cm | |
Loading… | Topole II | 1918 | Linoryt, papier | 21,3 × 15,6 cm | |
Loading… | Topole II | 1918 | Matryca linorytnicza | 21,2 × 15,5 cm | |
Loading… | Topole III | 1918 | Linoryt, papier | 15,3 × 20,3 cm | |
Loading… | Topole III | 1918 | Matryca linorytnicza | 15,2 × 20 cm | |
Loading… | Topole III | 1918 | Rysunek: pióro, tusz niebieski, kalka techniczna | 15,1 × 19,9 cm | |
Loading… | Topole IV | 1918 | Linoryt, papier | 21 × 16,6 cm | |
Loading… | Topole IV | 1918 | Matryca linorytnicza | 21 × 16,5 cm | |
Loading… | Topole IV | 1918 | Rysunek: pióro, tusz niebieski, kalka techniczna | 21,9 × 16,4 cm | |
Loading… | Topole V | 1918 | Linoryt, papier | 15 × 21,4 cm | |
Loading… | Topole V | 1918 | Matryca linorytnicza | 14,9 × 21,1 cm | |
Loading… | Topole V | 1918 | Rysunek: pióro, tusz niebieski, kalka techniczna | 15,7 × 20,9 cm | |
Loading… | Topole VII | 1920 | Linoryt, papier | 21,2 × 13,7 cm | |
Loading… | Topole VII | 1920 | Matryca linorytnicza | 21,1 × 13,5 cm | |
Loading… | Topole VIII | 1920 | Linoryt, papier | 24,7 × 16,2 cm | |
Loading… | Topole VIII | 1920 | Matryca linorytnicza | 24,8 × 16,3 cm | |
Loading… | Bożek I / Pramatka | 1920 | Linoryt, papier żeberkowy | 13,2 × 8,5 cm | |
Loading… | Bożek II / Praojciec | 1920 | Linoryt, papier żeberkowy | 12,9 × 8,2 cm | |
Loading… | Bożek III / Astarte | 1920 | Matryca linorytnicza | 12,9 × 7,9 cm | |
Loading… | Bożek IV / Mars | 1920 | Matryca linorytnicza | 13,1 × 8,6 cm | |
Loading… | Bożek V / Kryszna / Światowid | 1918 | Linoryt, papier | 13,5 × 7,9 cm | |
Loading… | Bożek V / Kryszna / Światowid | 1918 | Matryca linorytnicza | 13,6 × 7,8 cm | |
Loading… | Bożek VI / Mzimu | 1918 | Linoryt, papier | 11,9 × 7,4 cm | |
Loading… | Zoroaster | 1918 | Matryca linorytnicza | 13,3 × 7,9 cm | |
Loading… | Budda | 1918 | Matryca linorytnicza | 12,7 × 9,3 cm | |
Loading… | Mahomet | Matryca Linorytnicza | 13,0 × 8,4 cm | ||
Loading… | Anioł Pański Zwiastował | Matryca Linorytnicza | 23,7 × 13,2 cm |